Prinses Laurentien zoekt ideale juf

FOTOREPORTAGE:VLISSINGEN – “Doen grote mensen wat ze beloven?” en “Kinderen weten heel veel, ook hoe hun ideale juf of meester eruit moet zien”, waren de eerste zinnen van Prinses Laurentien vanochtend. Zij ging als oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation  in gesprek met 125 basisschoolleerlingen in HZ University of Applied Sciences in Vlissingen.

Op dit moment doen vijf basisscholen uit Zeeland mee aan het project: de Vossenburch in Middelburg; Louise de Colignyschool in Vlissingen; CBS De Regenboog in Nieuwdorp; Ichthusschool in Wolphaartsdijk en CBS Onder de Wieken in Burgh-Haamstede. De kinderen vormen de Zeeuwse Kinderraad. Ze gaan meedenken over de toekomst van het onderwijs en het bedrijfsleven in Zeeland. Ze geven advies over de leerkracht van de toekomst en hoe deze ideale leerkracht eruit moet zien. 
Ideale leerkracht
Voor de eerste bijeenkomst hebben 125 kinderen nagedacht over de vraag vanuit de HZ-opleiding Leraar Basisonderwijs: “Hoe kan de HZ de ideale leerkracht van de toekomst opleiden?” Laurentien van Oranje was gespreksleider op een enorm leuke en aansprekende manier. Van elke school zaten tien kinderen in de kring dichtbij haar, de andere leerlingen zaten op de tribune. Met de kringsprekers had ze van tevoren al afspraken gemaakt over de spelregels: alles wat je zegt is goed; één persoon tegelijk praat en je mag een andere mening hebben. “En grote mensen mogen even niets,” vult Rozemarijn aan. “Die moeten luisteren,” zegt Julian. 
Wereldschool
Laurentien loopt met haar microfoon van het ene kind naar het andere en weet bijna alle namen al uit haar hoofd. “Hoe begint een fijne schooldag?” vraagt ze. “Als de zon schijnt,” vindt Cedric. Anderen vullen aan dat “als niemand je uitlacht” en “als iemand lacht”. Denba van De Vossenburch: “Als je op een Wereldschool zit en iedereen gelijk is, ik ben bruin.” Aan bod komt verder dat sommige ouders ’s morgens weinig tijd hebben en niet vrolijk zijn. Veel kinderen (of ouders) vergeten om een lunch mee te nemen of iets voor in de ochtendpauze. 
“Een ideale juf is een juf die vrolijk is en goed uitlegt,” vindt Jayden. “En een juf die goedemorgen zegt en je naam is heel belangrijk,” aldus Rozemarijn. “Een hand geven?” oppert Bas “want dan kijken ze wel naar je.” En Nora vindt dat er teveel uit boeken wordt gewerkt. “Ik zou naar buiten willen om bijvoorbeeld beestjes te vangen en die te bekijken.” Denba vindt dat de meester beter moet luisteren. “Dat doen ze vaak niet.” En Sonny vindt het fijn dat iets nog eens uitgelegd wordt als je het niet snapt. “Voel je je dan dom of durf je dat gewoon te zeggen?” vraagt Laurentien. “Samen met een vriendje is het gemakkelijker,” denkt Sonny. 
Getrouwd met man die kookt
Na ruim één uur vliegen slippers en tassen over de tribune en zijn de kinderen het een beetje beu om te luisteren. Laurentien krijgt ze weer geïnteresseerd door tijdens het opsommen van: “Wat wil je leren?” te vertellen dat ze niet kan koken. “Alleen een ei,” verklapt ze aan praatjesmaker Bas. “Mijn man kan wel heel goed koken. Gelukkig wel! Misschien heb ik hem daarop wel uitgezocht.”